Thursday 2 January 2014

SUBSIDI..SIAPA YANG PALING NAK?

Petikan dari China Press
Perkara : siapa yang perlukan polisi subsidi?
Ruangan: kedi kopi orang ramai m /s C 15

Tarikh: 4 Disember 2013 ( Rabu )
Tajuk: Sebenarnya siapa yang lebih memerlukan polisi
subsidi Bumiputera ?

Penulis: ShaoXue

Sistem kuota dan hak subsidi Bumiputera , selama ini menjadi kontrovesi di negara kita , apa yang
dimaksudkan polisi tongkat telah dilaksanakan lebih setengah Abad , ia adalah satu kebenaran yang nyata, menyebabkan sering berlaku bantahan dari kalangan kaum bukan Bumiputera , awal - awal lagi kaum bukan Bumiputera minta pihak kerajaan mansuhkannya.

Bagi orang - orang yang memerintah perlaksanaan polisi itu dikatakan adil , supaya dapat tingkatkan kedudukan ekonomi Bumiputera , dengan cara itu dapat kurangkan rasa tidak puas hati kaum Bumiputera terhadap kerajaan, dari segi jangka panjang ia menguntukan kepada perpaduan untuk semua kaum .

Langkah kerajaan adalah untuk tingkatkan kedudukan ekonomi Bumiputera memang tidak boleh dinafikan, mahu kurangkan jurang perbezaan ekonomi antara kaum , dikatakan supaya masalah dalam masyarakat dapat diminimakan .

Masalahnya sekarang ini , polisi bantuan yang dilaksanakan sehingga ke hari ini , bukan sahaja tiada penghujungnya untuk ditamatkan, sebaliknya kaum Bumiputera dijaga dan dibelai semakin hari semain berleluasa , semakin hari bumiputera semakin mengharapkan kebergantungan kepada polisi ini , ia bukan satu perkara yang pelik lagi .

Bilangan penduduk Bumiputera semakin har. semakin bertambah , bermakna orang - orang yang bergantung kepada polisi ini semakin hari semaki. bertambah ramai , jika kemampuan Bumipuera masi. tidak menampakan berkembang , kos untuk biay. tongkat yang ditanggung oleh negara pasti semaki. hari semakin tinggi , hutang negara kini suda. begitu tinggi, tidak tahu berapa lama lagi bole. bertahan.

Baru - baru ini , perdana menteri Najib menegaskan, Bumiputera dan usahawan Bumiputera jangan terlalu bergantung kepada sistem Kuota , mereka perlu berdikari dan tingkatkan daya saing , supaya dapat bersaing dengan orang lain, dengan cara ini sahaja barulah kaum Bumiputera dihormati oleh pihak luar .

Kuota tidak kurang sebaliknya semakin bertambah Najib pernah berkata , jika apabila semua sektor di negara ini berkembang dengan stabil , polisi subsidi untuk kaum Bumiputera akan dihentikan .

Maksud Najib berkembang dengan stabil apakah pula garis panduannya , Adakah mahu menunggu
sehingga Bumiputera capai dan menguasai 30 perasus kek ekonomi negara ini ? Ataupun lebih banyak dari itu? Dahulunya industri perumahan 30 peratus kuota untuk Bumiputera , tetapi ada sesetengah negeri kuota ini ada yang dinaikan dan ada yang diturunkan, ada yang dinaikan sehingga 50 peratus sehingga 70 peratus . Adakah ini menjejaskan polisi subsidi yang begitu ketara tidak seimbang ?

Sebelum ini orang - orang yang memerintah sering diganggu oleh usahawan usahwan Bumiputera yang menuntut pelbagai projek- projek besar , usahasawan - usahawan ini melalui perhubungan dan kroni- kroni mendapatkan projek , selepas itu jadi Ali Baba untuk mengaut keuntungan sementara, ia tiada membantu dalam usaha tingkatkan ekonomi Bumiputera .

Kita juga dengar golongan kaum Bumiputera peringkat bawahan yang mengeluh , polisi bantuan Bumiputera ini akhirnya menguntungkan Bumiputera golongan atasan , kehidupan Bumputera di peringkat menengah dan bawahan masih tetap susah tidak terkata, mereka tidak dapat manfaat dari itu.

Kepada pemimpin- pemimpin politik yang hanya berkepentingan, polisi bantuan Bumiputera dijadikan alat sebagai senjata mereka, sering dengar mereka berhujah dengan hebat , jika BN tewas Bumiputera akan kehilangan payung tempat berteduh ; dikatakan nanti Buimputera akan susah, sebenarnya mereka asyik menakut nakutkan kaum Bumiputera , adakah mereka takut apabila Bumiputera sendiri sudah tidak mahu lagi polisi ini, bermakna sudah tiba masanya pemimpin pemimpin ini gulung tikar?

Terjemahan:
Sufian Lim Abdullah

No comments:

Post a Comment